top of page
כתבות נבחרות
כתבות אחרונות
ארכיב
חיפוש לפי תגיות
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Google+ Basic Square

רכיבה בטוחה בחורף


הגשם סוף כל סוף הגיע! למרות שהחורף הישראלי אינו קשה, עדיין צריך לשים לב לשינויים באופן הרכיבה בשל תנאי מזג האוויר המשתנים.

ברכיבה בחורף הכבישים רטובים, מתכסים בבוץ וכתמי שמן; מחזירי האור (עיני חתול) על הכביש הופכים לחלקים; צבעי הכביש (מעברי חציה, צבעי שוליים ופסי ההפרדה בין הנתיבים) הופכים לחלקים במיוחד כשהם רטובים ובכלל - באופן כללי האחיזה של האופניים בכביש יורדת בצורה משמעותית.

גם הגוף שלנו מגיב אחרת בתנאי קור ורטיבות – השרירים מתכווצים והגוף פחות משוחרר ומוכן לתגובה.

לכל אלה מצטרפים לא מעט מפגעים מידיים כגון בורות שנפערים באספלט בן לילה או שלוליות גדולות.

כל השינויים הללו בתנאי הדרך מביאים לידי ביטוי את יכולות הרוכב לשלוט באופניים. נבדוק את יכולת הרוכב להגיב משני כיוונים:

  1. יציבה על האופניים בזמן הרכיבה הגוף נדרך על מנת להוציא כוח דחיפה מבסיס הרגל (אזור הגב התחתון והאגן) על האוכף לכיוון הפדל. תנועה זו אצל רוכבים רבים גורמת לדריכות גבוהה מאוד ונוקשות בפלג הגוף העליון. מצב זה לא מאפשר למרכז התנועה (המוחון) להשתמש בשרירים משניים כגון שכמות ומותניים, ולייצור כוח פנימי לאיזון האופניים במקרה של סטייה.

  2. חישוב התגובה - כוח התגובה ומהירות התגובה רכיבה על אופני כביש היא כמו הליכה על חבל דק. התנועה מתבצעת על בסיס צר מאוד ואין שום יכולת להיתמך על מייצב חיצוני. בזמן הרכיבה הגוף מייצר את שיווי המשקל והאחיזה. כל עוד המערכת מתקיימת באופן סביר על כביש מוכר ויבש אין בנו פחד או צורך בתגובה מיידית. ברגע שפני ה"מִסעָה" נרטבים, יש שינוי באחיזת הצמיג ואז נדרש מגוון רחב יותר של תנועות שאינן באות באופן טבעי לרוב הרוכבים.

אז איך רוכבים בטוח בתנאי שטח חורפיים? על מנת להבין את הפתרון, צריך להבין כיצד מרכז התנועה שלנו מורגל לעבוד. רוב התנועה היומיומית שלנו מתבצעת לאורך המישור החיצי של הגוף (תנועות קדימה ואחורה) בעוד אין כמעט תנועות שדורשות מן הגוף הפעלת שרירים צידיים. למה הכוונה? חשבו רגע כיצד הגוף פועל בזמן הליכה, רכיבה, ריצה, זריקת כדור לסל או הרמת משאות? בפעולות אלה תנועת הגוף היא קדימה או אחורה, כמעט ללא תנועות הצידה.

באופניים התגובות שאנחנו רוצים לפתח הן דווקא צידיות על מנת לייצר תנועה ושיווי משקל. מאחר והתנועות הצידיות אינן בשימוש רב ואינן באות לנו באופן טבעי, הרבה אנשים חשים חוסר ביטחון על האופניים.

על מנת לפתח את השליטה והביטחון שלנו על האופניים, אנחנו צריכים לעסוק בחיזוק התנועתיות ואימון השרירים במישור הצידי ובכך לפתח סל אפשרויות רחב הרבה יותר ולאפשר התמודדות עם מצבי קיצון על האופניים – כמו למשל תנאי כביש רטובים.

על מנת לפתח יכולות אלה, אשר לצערי אינן קיימות אצל רוכבים רבים, מומלץ להשתתף באימוני אופניים אשר כוללים מעבר לרכיבה למרחקים, גם אימוני טכניקה, חיזוק שרירים וסימולציות שונות.

picture by : www.pixabay.com

bottom of page